Home

En

Wystawa plakatów studentów z Ukrainy - 'Twórczy Opór'

wernisaż: 6/05/2022
wystawa: 6/05/2022 – 20/05/2022

Kuratorzy: Olena Donets i Andriy Budnyk

Artyści: Anastasiia Antonenko / Volodymyr Bolbas-Bayer / Andriy Budnyk / Anastasiia Bukharska / Diana Danchenko / Kateryna Davydenko / Valentyna Dvornik / Viktoriia Hereta / Iryna Holovko / Yelyzaveta Hunko / Kyrylo Karieiev / Valentyna Laguta / Valeria Lazebnyuk / Nazar Lazorenko / Olha Lomko / Olha Lozko / Melissa Luhova / Yaroslav Lushnia / Anastasiia Noskova / Mykola Mykytenko / Kateryna Musienko / Daniil Panchenko / Marina Perepelitsia / Viktoriia Petrova / Daryna Piontkevych / Lilia Pomelova / Maria Popova / Oleksandra Poshablia / Ruslan Rabenko / Oleksandr Romas / | Oksana Rublenko / Yana Shchavinska /
Maria Sukhotenko / Kateryna Sumar / Anastasiia Sydorchuk / Julia Trokhymchuk / Viktoriia Volodko / YADSUN

W czasach próby natychmiast staje się jasne, kto jest kim. W dzień po inwazji odbyło się wirtualne spotkanie Wydziału Grafiki i Reklamy Kijowskiego Narodowego Uniwersytetu Kultury i Sztuki (KNUKIS) oraz Kijowskiego Uniwersytetu Kultury (KUK). W ciągu kilku godzin powstał czat w aplikacji Telegram dla studentów i wykładowców o nazwie ‘Twórczy Ruch oporu KNUKIS/KUK’. Rozpoczęła się całodobowa praca twórcza. W tworzenie plakatów patriotycznych włączyli się wszyscy, którzy posiadali możliwości techniczne. Ci, którzy mieli ograniczony dostęp do urządzeń i aplikacji graficznych, monitorowali aktualne treści na portalach społecznościowych, formułowali tematy, komponowali hasła, selekcjonowali informacje.

Głównymi kierunkami prac były: bohaterstwo Sił Zbrojnych Ukrainy, barbarzyństwo i podstępność wojsk rosyjskich, prośby o wsparcie społeczności światowej i krajów NATO, ochrona zabytków kultury, pozytywne i negatywne postaci wojny. Tym samym, funkcja komercyjnej użyteczności projektowania graficznego (etykiety, opakowania, układy graficzne) została przekształcona w patriotyczny mechanizm.

Na  rezultaty nie trzeba było długo czekać: powstało kilkadziesiąt prac, natychmiast rozpowszechnionych w Internecie. Ze słowami wdzięczności ludzie przesyłali je dalej, publikowali w innych miejscach. Narodowy Związek Artystów Ukrainy powielał studenckie plakaty na swoich profilach na Facebooku i Instagramie, pojawiły się komentarze z zagranicy, nawet z terytoriów okupowanych. Jednocześnie plakaty zostały wydrukowane, aby mogły być prezentowane na wystawach czy wykorzystywane podczas demonstracji. Prezentowane Państwu plakaty są więc efektem twórczej aktywności kreatywnej młodzieży.

Polska szkoła plakatu była kiedyś dla ukraińskich plakatystów niemal jedynym ‘oknem na Europę’ wyciętym w wysokim murze komunistycznego reżimu. Demonstracja intelektualnej gry, umiejętność zwięzłego i trafnego wyrażania osobistej opinii w unikalnym kreolizowanym tekście – te zasady polskiej sztuki plakatu w sposób organiczny weszły do praktyki artystów ukraińskich w latach 80. Wspólnym mianownikiem ukraińskiej i polskiej szkoły plakatu było połączenie ekspresyjnej, niezwykle intensywnej energii ze szczególną poezją i liryzmem; wykorzystanie szerokiej gamy skojarzeń, metafor, aluzji i podtekstów.

Naśladowanie tradycji jest również charakterystyczne dla prac uczestników wystawy ‘Twórczy opór’. I to nie jest przypadek. W końcu Andriy Budnyk, kurator wystawy, jest jednym z tych, którzy studiowali w Krakowie w latach 80. Taka gra losu. Na plakatach uczniów Andriya Polska jawi się jako przyjacielski, współczujący, prawdziwie bratni kraj, który zapewnia schronienie i odczuwa nasz ból jako swój własny. Na tych plakatach są krwawe łzy zgwałconych ukraińskich kobiet. Te plakaty to połączenie wzruszająco-naiwnego z groteskowo-dramatycznym. Są w nich odniesienia i aluzje, które często nie wymagają słów. Mówią o Ukrainie w języku ukraińskiego ornamentu, w języku symbolicznych kolorów żółtego i niebieskiego, w języku kultowych dla Ukrainy obrazów Tarasa Szewczenki, Łesi Ukrainki, Iwana Franki. O wrogu mówi wstążka św. Jerzego i litera ‘Z’, która już zmieniła się z litery w haniebny znak rosyjskich okupantów. O wrogu mówi też cytat ze starej niemieckiej ryciny z potwornym wilkołakiem. Wojna zaburza umysły, wynosząc demony na powierzchnię.

Wojna determinuje wybory i pokazuje kto jest po której stronie. Dlatego przedstawiane Państwa uwadze prace ukraińskich studentów demonstrują nie tylko ich chęć opanowania języka sztuki plakatu tak dobrze, jak to możliwe, ale także i przede wszystkim pragnienie pokoju, ujawnienia haniebnych zbrodni wojennych, wniesienia własnego wkładu w walkę za pomocą ich głównej broni – plakatu.

Olena Donets


Mamy przed sobą rezultat pracy studentów wydziałów graficznych dwóch kijowskich uczelni w okresie wojny. Prace te powstawały na laptopach w pociągach ewakuacyjnych, w schronach przeciwbombowych z zanikającą elektrycznością i Internetem, w godzinach policyjnych, pod presją związaną z przebywaniem na terytoriach okupowanych, i tak dalej. Prace te powstawały przy wyciu syren, w stanie emocjonalnego stresu, depresji z powodu rozłąki z rodziną i przyjaciółmi, z dala od domu, ale zawsze z wiarą w niezaprzeczalne przyszłe zwycięstwo Ukrainy. Nie możemy nie wygrać, bo za nami 1000-letnia historia, nasze narodowe wartości, nasza ziemia, sprawiedliwość i Bóg! Chwała Ukrainie! Chwała bohaterom! Chwała narodowi! Śmierć wrogom! Ukraina ponad wszystkim!

Andriy Budnyk

Galeria Sztuki
"W Przyziemiu"

ul. Starowiślna 36
31-032 Kraków

info@galeriawprzyziemiu.pl
+ 48 690 303 602

Copyright © 2021 Galeria Sztuki 'W Przyziemiu’. All rights reserved